1872 yılında yapılan Buca Tren İstasyonu raylarına beton döktüler


Buca, Şirinyer istasyonları olmak üzere Alsancak Garı’na kadar uzanan Buca İstasyonu, Osmanlı İmparatorluğu devrinde 1872 yılında inşa edildi.

Ancak şu anki hali içler acısı… Tarihi demiryol beton yığınına dönüştü. Parke taşlarla ve betonlarla tren rayları örtüldü, bir kısmı da söküldü.

Aynı mevzuyu köşesine taşıyan gazeteci Uğur Tingür, Yeni Bakış’taki köşesinde durumu fotoğrafladı. İşte o fotoğraflar:

Buca’dan, Şirinyer’e kadar olan bu sınır beton yığınına dönüştü.

Konuyla ilgili Odatv’ye konuşan İzmirli bir vatandaş, “Bu ülkenin birinci döşenen birkaç sınırından birini yok ediyorlar değil, ettiler. İçine ettiler. Beton döktüler, rezil ettiler” dedi.

ABD NE YAPTI

CHP’li Buca Belediyesi, tren vagonları ve lokomotiflerle tarihi canlandırmak, nostaljik bir yürüyüş yolu yapmak yerine betonu tercih ederken benzeri bir durum Amerika Birleşik Devletleri’nin New York kentinde meydana geldi.

HIGH LINE PROJESİ

New York High Line Projesi Manhattan’da yer alan ve de yerden yükseltilmiş bir demiryolu sınırı üzerine tekrar tasarlanmış ve yeşillendirilmiş bir park alanı.

1930’lu yılların başında New York Merkez Demiryolları tarafından cadde düzeyindeki tren kazalarını tedbire hedefiyle bölgedeki endüstriyel depolara hizmet için yerden yükseltilmiş demiryolu inşa etmeye karar vermesiyle High Line projesi gerçekleşti.

DOĞA TEKRAR DOĞDU

Ancak yeni otoyollar ve tırlar bu sistemin fonksiyonunu yitirmesine neden oldu. 1970 yılında Bank Caddesi’ne kadarki kısmı kapanan tren çizgisinin kalan kısmı da 1980 yılında kapandı.

O periyottan beri bu çizgi üzerinde çimen, ot, çiçek ve ağaçlardan oluşan kendine has bir ekolojik sistem oluştu.

High Line tren çizgisinin o zamanlardaki sahibi Conrail bu yapıyı Peter Obletz’e sattı. Obletz’in 1970’li yılların sonunda bu tren yolunu mahallî bir toplu taşıma sınırına çevirme isteği gerçekleşmedi lakin Peter Obletz sayesinde High Line’nin yıkılmadan günümüze gelmeyi başardı.

HIGH LINE’NIN ARKADAŞLARI

1990’lı yıllarda bölge sakinlerinin, kent planlamacılarının ve mimarların bir ortaya gelmesiyle bu mevcut kalıntıların nasıl kullanılması gerektiği konusunda tartışmalar başladı.

1999 yılında ise “Friends of the High Line” (High Line’nin Arkadaşları) isimli bir sivil toplum kuruluşu, High Line bölgesini yine restore edip yerden yükseltilmiş yeşillendirilmiş bir park alanını kamuoyunun hizmetine sunmak maksadıyla oluşturuldu.

O dönemki New York Belediye Başkanı Rudy Giuliani bu projeye sıcak bakmadıysa ve vazifeden ayrılmadan evvel bu tren yolunun yıkılması için kararnameye imza attıysa da bir sonraki belediye başkanı Michael Bloomberg bu projeye çok olumlu yaklaştı.

AZMİN ZAFERİ

2004 yılında “Friends of the High Line” kent belediyesinden gerekli onayları ve maddi takviyesi elde etti.

Tasarım ve inşaatına Nisan 2006’da başlanan projenin birinci kısmı Haziran 2009’da tamamlandı.

BİZE DE “BUCA’NIN ARKADAŞLARI” GEREK

Sözün özü Amerikalılar 1930’larda yapılmış tren sınırını nasıl koruruz diye bir ortaya gelip örnek proje yaparken bizde ise tarihi 1860’lara giden tren istasyonu yok oluyor ve bunu her yeri betona boğan AKP değil CHP’li bir belediye yapıyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir