Trabzonda pisten çıkan uçak davası: DHMİ’nin kusuru var

Trabzon Havalimanı’nda 5 yıl evvel iniş sırasında denetimden çıkıp, denize 25 metre kala yamaca saplanan Boeing 737-800 tipi yolcu uçağının, 3 yıla kadar mahpusu istenen Birinci Pilotu Nadir Bayraktar (67), tabirinde Yardımcı pilot, uyarmama karşın iki sefer motorların pisti pas geçmesini sağlayan tuşa bastı. Durumu fark edip uçağı teslim almamla büyük bir kazanın önüne geçildi” dediği ortaya çıktı.

Ankara- Trabzon seferini yapan, Pegasus Havayolları’na ilişkin, PC 8622 sefer sayılı, ‘Zeynep’ isimli Boeing 737-800 tipi yolcu uçağı, 13 Ocak 2018’de, Trabzon Havalimanı’na iniş yaparken, pistin kuzey istikametinde deniz tarafına yöneldi. İniş grupları balçığa saplanan uçak, denize 25 metre kala durabildi. Uçaktaki 162 yolcu ve 6 kişilik mürettebat, grupların müdahalesi ile tahliye edildi.

Uçuş trafiğine kapatılan Trabzon Havalimanı’nda uçak için kurtarma çalışması yapıldı. 500 ve 350 tonluk 2 vinçle 100 kişilik grubun 20 saat süren çalışmasıyla bulunduğu yerden çıkarılan uçak, havalimanında inançlı bölgeye çekilerek, sigorta şirketi ile uzman takımlar tarafından teknik incelemeye alındı.

Uçağın bir daha uçamayacağına karar verilmesi üzerine Yomra Belediyesi’ne tahsis edilen uçağın restorana dönüştürülmesi planlandı. Uçak, yüklendiği TIR’la 29 Eylül 2018’de Yomra ilçesindeki pazar alanına götürüldü.

KAPTAN PİLOT: DENETİM BANA GEÇTİ MOTOR KOPTU

Kazayla ilgili Trabzon Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından başlatılan soruşturma kapsamında pilotlar, kabin grubu ve yolcuların sözlerine başvuruldu. Pilotlarda alkole rastlanmazken, kazayla ilgili 10 yolcu şikayetçi oldu, öbürleri ise şirketle uzlaşmaya vardı.

Kazanın akabinde uçağın Birinci Pilotu Nadir Bayraktar şöyle konuştu:

“41 yıllık pilotum, 3 yıldır bu şirkette vazife yapıyorum. Ankara Esenboğa Havaalanı’ndan kalkış öncesi uçuş seyir defterini aldım, uçakta rastgele bir sorun yoktu. Uçakla 22.30 sıralarında kalkış aldık. İniş ve kalkışlardan ikinci pilot sorumludur.

Kuleyle görüştüm, Trabzon’da havanın yağışlı olduğunu öğrendim. Pist açık ve net gözükmekteydi. İkinci pilot inişi gerçekleştirdi. Olağan bir iniş gerçekleştirdikten sonra uçak durmadı. Uçak durmayınca denetim otomatik olarak bana geçti.

Fren yaptım, uçak sol tarafa yöneldi, bir defa daha durmak için fren yapınca uçak sol taraftan pistten çıktı. Uçağın sağ motoru istem dışı hareketle ansızın hızlandı, toprak yere de çarpan motor bulunduğu yerden koparak denize gerçek düştü. Sonra biz de toprak tabanda bir müddet sürüklendikten sonra durduk.”

YARDIMCI PİLOT: TOPRAK ALANDA SÜRÜKLENDİK

İkinci Pilot İrfan Yavuz ise, “Trabzon’da olağan bir iniş gerçekleştirdik. Tekerlekler pist tabanına değdi, tabanın ıslak oluşuyla uçak yavaşlamadı. Bunun üzerine uçak deniz istikametine yanlışsız kaymaya başladı, denetim kaptan pilota geçti. Denetimin benden çıkmasıyla birkaç saniye sonra uçağın sağ motoru koptu. Toprak alanda sürüklendik. Sonra da yardım talebinde bulunduk” tabirlerini kullandı.

DEVLET HAVA MEYDANLARI İŞLETMESİNİN KUSURU VARDIR

Soruşturma kapsamında uzman raporu hazırlandı, pilotların talimatla tekrar sözlerine başvuruldu. Küçükçekmece 15’inci Asliye Ceza Mahkemesi’nde söz veren Nadir Bayraktar şöyle devam etti:

“Uçağın sağ motoru arızalıydı. Uçak pist içinde tutulamadığı için soldan toprağa çıktığı anda motorları durdurdum. Yakıt kesici kollarını çektim. Ama gece yarısı piste arası 40 metre olan deniz tarafındaki çukura düştük. Temelinde bu aralığın 90 metre olması gerekir. Şayet ara 90 metre olsaydı bu türlü çukura düşme hadisesi olmayacaktı. Bunda Devlet Hava Meydanları işletmesinin kusuru vardır. Yardımcı pilot uyarmama karşın iki sefer motorların pisti pas geçmesini sağlayan tuşa bastı. Durumu fark edip uçağı teslim almamla büyük bir kazanın önüne geçildi.”

UÇAK YAVAŞLAMAYINCA, BİRİNCİ PİLOT DEVRALDI’

İkinci Pilot İrfan Yavuz ise, “Havalimanına olağan iniş suratında teker koyduk. Uçağın inişini ikinci kaptan olarak gerçekleştirdim. Uçak iniş pistinde ilerlerken yavaşlamayarak devam etti. Sonra prosedür gereği birinci kaptan uçağı devraldı. Lakin uçak durmadı, yerin ıslak oluşu nedeniyle uçak soldan pistin dışına çıktı. Toprakta bir müddet sürüklenen uçak yamaçta durdu. Sağ motor, yere çarpması sonucu denize yuvarlandı. Uçak büsbütün durduktan sonra birinci kaptan motorları susturmak için kuleden yardım talep etti. Kısa müddette yardım grupları gelerek, kabin vazifelilerinin de yardımlarıyla, yolcuların tahliyesini, 2 acil tahliye kaydıraklarından sağladılar. Uçaktan en son olarak ben ayrıldım” sözlerini kullandı.

DAVA AÇILDI

Soruşturmanın tamamlanmasının akabinde pilotlar Seçkin Bayraktar ve İrfan Yavuz hakkında ‘Taksirle birden fazla kişinin yaralanmasına neden olma’ kabahatinden iddianame hazırlandı. İddianamede, “Kazaya ait 20 Nisan .2021 tarihli uzman raporuna nazaran yolcu uçağının kaptan pilotları olan şüphelilerin olayın meydana gelmesinde kusurlu bulunduklarının belirtildiği, şüphelilerin üzerine atılı hatası işlediklerine dair haklarında kamu davası açılması için kâfi kuşku mevcut olduğu anlaşılmaktadır” denildi. İddianame, Trabzon 7inci Asliye Ceza Mahkemesi tarafından kabul edildi.

Davanın birinci duruşması 16 Martta görülecek. (DHA)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir